چگونه در کلاس هنر رنگ و احساسات را با هم مرتبط کنید؟

نویسنده: مگان دنهر

مترجم: فائزه عاقلی مربی نقاشی کودک

برای بسیاری از دانش‌‌آموزان و معلمان، عبارت " تئوری" باعث می‌شود تا دکمه چرت زدن مغر را فشار دهند. مهم نیست چقدر اطلاعات مفید است، اگر نام آن تئوری باشد حتما به نظر خسته کننده می آید.

تا به حال چند مرتبه برای تدریس تئوری رنگ در کلاس به دانش‌‌آموزان خود چرخه رنگ را نشان داده اید و با دیدن نگاه های خیره آنها احساس ناامیدی کردید؟ اگر تنها تلاش کنیم که مفهوم تئوری رنگ را توضیح دهیم برای بچه ها خسته کننده خواهد بود. اما، چگونه از خسته کننده شدن موضوع چرخه رنگ برای بچه ها جلوگیری کنیم؟

 زمانی که دانش‌‌آموزان درباره رنگ می‌آموزند، می‌توانند رنگ را به شکل صحیحی برای بیان هیجانات و احساسات خود به کار ببرند. حقیقت این است که، برای این‌که دانش‌‌آموزان را درباره تئوری رنگ تشویق و هیجان زده کنیم، باید به آنها نشان دهیم که چگونه رنگ‌ها و احساسات در هم تنیده‌اند. ما باید آنها را به احساس کردن رنگ‌ها تشویق کنیم.

در اینجا سه روش برای برقراری ارتباط رنگ و احساس آورده شده: 

1- اجازه بدهید که دانش‌‌آموزان رنگ‌آمیزی کنند!

اجازه دهید که هنگام آموزش چرخه رنگ دانش‌‌آموزان رنگ‌آمیزی کنند و تجربه کنند. الان، می‌دانم که دارید فکر می‌کنید چه وضعیت شلوغی پیش خواهد آمد! اما با مقداری آماده سازی و تعداد کمی وسایل انتخاب‌شده بیشتر قابل مدیریت خواهد بود

اول به هر کدام از دانش‌‌آموزان یک کاور پلاستیکی کاغذ بدهید که به‌صورت معمول برای استفاده داخل کلاسور استفاده می‌شود. سپس یک کاغذ سفید ساده را داخل آن قرار بدهید. این یک سطح چند بار قابل استفاده را برای دانش‌‌آموزان فراهم می آورد.  رنگ های اولیه  ( قرمز، زرد، آبی ) را در ظرف‌هایی جداگانه بریزید. سپس در هر ظرف، یک مداد پاک کن دار قرار دهید سمت پاک کن مداد داخل رنگ باشد. پاک کن مداد مثل یک مهر عمل می‌کند. همین‌طور می توانید از گوش پاک کن استفاده کنید. با استفاده از آن دو لکه رنگ دلخواه روی کاور بگذارید.

به هر دانش‌آموز یک قلم‌موی رنگ و ظرف آب بدهید. سپس آنها را گام به گام راهنمایی کنید. با استفاده از قلموی رنگ، آن‌ها می‌توانند نقاط جداگانه رنگی رو باهم میکس کنند تا ببینند که چرخه رنگ جادویی چگونه کار می‌کند! دادن کاغذ دستمال حوله ای به دانش‌‌آموزان برای خشک کردن قلم موها و پاک کردن برگه پلاستیکی بعد از پایان کار مفید و کمک‌کننده است.

2-نمایان ساختن رنگ‌ها و احساسات

یکی دیگر از استراتژی‌های بدیهی به همراه داشتن مثال‌هایی از چرخه رنگ است. دانش‌‌آموزان نیاز دارند تا قبل از این‌که شما توضیح را شروع کنید با چرخه رنگ آشنا شوند و آن را ببینند. از آن‌ها بپرسید که چگونه رنگ‌های خاص احساسی خاص را در آن‌ها بوجود می‌آورند. همچنین تعداد متنوعی از آثار هنری را به اشتراک بگذارید که حالت و احساس خاصی را با رنگ نشان می‌دهد. اثر گل‌های آفتاب‌گردان ونسان ونگوک را به آن‌ها نشان دهید، اثر تراژدی پابلو پیکاسو، یا آثار هنری پر از رنگ مثل قلب‌های جیم داین.

3-چرا دایره

مطمئناً رنگ‌ها داخل یک دایره زیبا به نظر می‌رسند، اما این‌که یک دایره است دلیلی دارند. بدون این‌که این موضوع را به دانش آموزان خود توضیح دهید، آن‌ها به صورت کامل نخواهند فهمید که چرا یک دایره بهترین روش برای چیدن رنگ‌ها و آغاز صحبت درباره تئوری رنگ است. به‌‌عنوان یک ابزار، چرخه رنگ زندگی رنگی همه را آسان‌تر کرده است. ما می‌توانیم برای رنگ‌های مکمل اولیه و ثانویه به آن مراجعه کنیم. و به کمک آن نحوه میکس شدن رنگ‌ها را بشناسیم.

چرخه رنگ مساوی با یک خط کش است نکته: مطمئناً ما ممکن است که حدس بزنیم که یک خط چند سانت است اما یک خط کش به ما مرجعی است که اندازه دقیق و درستی به ما می‌دهد. به همین ترتیب چرخه رنگ جای حدس زدن رنگ را می‌گیرد.

شما از چه روشی استفاده می کنید؟

پیشنهاد محصول