در این مقاله درمورد آموزش نقاشی کودک، رابطه سن و شروع آموزش نقاشی به کودک توضیح میدیم و راهکارهایی برای انجام آموزش بهتر نقاشی  ارائه میدهیم . تا مادران  بتوانند به بهترین نحو آموزش های لازم را در قالب نقاشی ، بازی رنگ ها و حتی استفاده از وسایل مختلف به کودک خود منتقل کنند. .وبه پرورش خلاقیت آنها کمک کنند.

امروزه همه قبول دارند که نقاشی برای بیان دنیای درون و افکار ماست.

کودکان از وقتی که میتوانند حرکت کنند ولمس کنند به دنبال کشف دنیای خودشان هستند.

نقاشی یکی از روش هایی است که به مادرها کمک میکند آموزش های لازم را به دلبندهایشان بدهند، و به کمک خط و رنگهایی که این کوچولوها میشکند از دنیای درون آنها هم خبردار بشوند.

برای یادگیری نقاشی در کودکان باید مهارت های حرکتی، گرفتن مداد، مدادرنگی، گچ و.....به کودکان را یاد داد تا عضلات حرکتی خودشان رو تقویت کنند وبتوانند روی حرکات خودشان کنترل بیشتری داشته باشند.

اما مراحل نقاشی کردن درکودکان چگونه است؟

باید با کودکمان در مورد کارش صحبت کنیم ، برای کودک گاهی فهمیدن اینکه حتی چی کشیده و چطوری اینکار را کرده سخت است  و مادر و کودک باید کنار هم به این  کشف برسند و سعی کنند با جملاتی شبیه:

این چیه کشیدی؟ به نظر من شبیه........هست که کشیدی و یا من دیدم برای کشیدن این شکل از رنگ سبز، ابی و..استفاده کردی..و توجه کودک خودد را به نقاشی خودش و بقیه موارد جلب کنید و بهتر بتوانید آموزش نقاشی را ادامه دهید.

سعی کنید بیشتر از اینکه طرح خودتان را بکشید همراه کودک باشید و از طرح های او تقلید کنید و اجازه بدهید کاملا خلاقانه و خیالی شروع به خط کشیدن کند و با توجه و کلام مناسب اجازه بدهید بیشتر ذهنش رو ازاد کند و خط خطی هایی را بکشد .

زمانی که شروع به آموزش نقاشی کودک میکنید ، سعی کنید از وسایل مختلف نقاشی استفاده کنید و حتی از وسایل خلاقانه برای نقاشی استفاده کنید و این تنوع و خلاقیت باعث خلق طرح ها و ایده های جدید میشود.

در آموزش نقاشی کودک ضمن استفاده از وسایل باید سعی کنید همراه کودک باشید و اجازه استفاده از هرنوع وسیله ای که میخواهد را داشته باشد نه اینکه بعنوان رهبر فقط رهبری کنید و ازادی عمل را از کودک بگیرید.

مادر باید مراقب باشد فقط از نتیجه نهایی تعریف نکند بلکه درکل فرایند و زمان نقاشی کودک خودش را تشویق کند تا کودک آزادانه تر دنیای درون و تخیل خودش را پیاده کند.

حتما بخوانید:

تأثیر نقاشی بر کودکان
چگونه نقاشی می تواند به رشد کودک کمک کند؟
راهنمای خرید لوازم نقاشی کودک
فیلم های رایگان آموزش نقاشی کودک

رابطه سن و نقاشی کودک

کودکان در هر سن به وسایل خاصی برای لذت بردن از نقاشی و شکوفایی استعدادشان نیاز دارند  و باید برای آموزش به سن کودک و نقاشی او دقت خاصی کرد ، برای مثال:

5_1 سالگی:

چون بیشتر در  این سن غلظت رنگ برایشان مهم است وسایلی مثل ماژیک و پاستل و گواش را دوست دارند. در این سن چون بیشتر از از آرنج استفاده میکنند باید سطح کاغذ بیشتری در اختیارش باشه تا از نقاشی خسته و دلزده  نشوند.

اما در کل در مراحل نقاشی درکودک باید به رابطه سن کودک و نقاشی او توجه کرد و مناسبترین آموزش نقاشی و مراحل یادگیری نقاشی را برای کودک در نظر گرفت. بهترین سن برای آموزش نقاشی کودک از پایان 4 سالگی است . 3_6 سالگی کودک تحت تاثیر فشارهای درونی است و علاقه وافری به رنگ دارد و استفاده رنگ بر شکل ظاهری اهمیت بیشتری دارد.و با بالا رفتن سن این وابستگی به رنگ کمتر شده و بیشتر به شکل  توجه نشان داده میشود.

مراحل یادگیری نقاشی در کودکان

 

رعایت نکاتی در نقاشی کودکان

برای شروع یادگیری نقاشی در کودک باید به نکات زیر توجه کرد:

1_ وقتی میخواهید به کودکتان نقاشی اموزش بدهید خودتان و کودکتان لباس کهنه یا قدیمی و... بپوشید

2_ فضایی را برای نقاشی در نظر بگیرید و به کودکان بگویید فقط در این فضا میتواند نقاشی کند .

3_ سعی کنید از وسایل استاندارد وبدون مواد شیمیایی مضر برای کودکانتان استفاده کنید.

4_ برای شروع یه موضوع ساده به کودک بدهید مثلا یه پدر،مادر یا خواهر خوشحال ...

5_ آبرنگ و ماژیک بهترین ابزار نقاشی کودکان است.

6_ کناروسایل اصلی میتونید از سایر وسایل مانند تمبر، برچسب و ...استفاده کنید.

میتوان در پایان اینگونه نتیجه گرفت که برای آموزش نقاشی کودک باید صبر و حوصله زیادی خرج کرد و مراحل یادگیری در نقاشی را با توجه به سن کودک آماده کرد و برای بررسی وانتخاب بهترین روش آموزش نقاشی کودک ، مراحل نقاشی کردن کودک را باید با  دقت دنبال کرد.