زمانی که کودک شما راجع به مسائل جنسی از شما سوال می پرسد نباید به او دروغ بگوییم و سوال او را جواب ندهیم. زیرا کودک در این زمینه کنجکاو است و این سوال از آن دسته سوال های اولیه است که اکثر کودکان از والدین خود می پرسند.

ممکن است کودکتان از شما سوال بپرسد که من از کجا و چطور به دنیا اومدم؟ یا اینکه از شما بپرسد بچه چطوری به وجود و به دنیا میاد؟

در پاسخ به این سوالات نباید جواب کودک خود را ندهید و او را سرگرم کنید تا سوال خود را فراموش کند زیرا در این صورت برای کودکتان ابهاماتی ایجاد می شود و ممکن است دچار مشکل شود. پس بهتر است برای پاسخ به این سوال به کودک خود بگویید که وقتی پدر و مادر تصمیم می گیرند که بچه داشته باشند از خدا درخواست کمک می کنند و خدا در شکم مادر یک بچه قرار می دهد و 9 ماه در شکم مادر می ماند و بزرگ می شود و بعد از 9ماه نوزاد به کمک پزشک به دنیا می آید. اینگونه جواب دادن به سوال کودک یک روش مناسب در تربیت جنسی او می باشد.

نکات زیر را برای پاسخ به سوالات جنسی کودک رعایت کنید:

· دربرابر سوال کودک قیافه عجیب یا خجالتی به خود نگیرید و برعکس با آغوش باز با او برخورد کنید.

· حرف را عوض نکنید و او را سرگرم چیز دیگری نکنید. چون او سوال خود را فراموش نمیکند و باز در موقعیت دیگر آن را تکرار خواهد کرد.

· از او بپرسید که چطور چنین سوالی برایش پیش آمده ؟ تا بفهمید ریشه سوالش از کجاست و اگر ذهنیت و اطلاعات اشتباهی دارد آن را اصلاح کنید.

· در جواب او جزییات و اطلاعات بیش از حد و خارج از توان فکری او ندهید و جوابتان ساده و قابل فهم و منطقی باشد.

· هنگام جواب دادن به ارزش های خانوادگی یا مذهبی خود نیز اشاره کنید.

· پس از جواب دادن میزان درک کودک را بررسی کنید ببیند درست متوجه منظور شما شده است یا خیر؟ در صورت نیاز دوباره با زبان بهتری به او توضیح دهید.

زمانی که کودک به اعضای بدن خود پی می برد و بدن خود را به خوبی کشف می کند اندام تناسلی خود را هم پیدا می کند و ممکن است نسبت به آن واکنش هایی نشان دهد اما والدین باید بدانند که این یک امر طبیعی است و نباید کودک را دعوا کنند و از دست کودک عصبانی شوند بلکه فقط باید ذهن کودک خود را از آن موضوع منحرف کنند و ذهن کودک را از انجام هر کاری که توجه آن را به این نواحی جلب می کند باز دارند و مربیان و والدین باید در تربیت و آموزش جنسی کودکان آگاهی لازم و کافی را داشته باشند تا در تربیت کودک در آینده با مشکل مواجه نشوند.

با آگاهی دادن و تربیت جنسی فرزند خود را برای حضور در جامعه پرخطر آماده کنید.

تربیت جنسی باعث میشود کودک دارای هویت جنسی قوی شود و دربزرگسالی بدون هیچ مشکلی از زن بودن و مرد بودن خود زندگی کند و در روابط خود با جنس مخالف کمتر دچار سردرگمی و مشکل شود.

نکات مهم هنگام برخورد با کودکی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است

· کودک را مقصر ندانید و او را سرزنش و دعوا نکنید

· از او اطلاعات بگیرید که چه دیده و چه اتفاقی افتاده است

· خونسردی خود را کامل حفظ کنید

· به کودک احساس امنیت و اعتماد منتقل کنید

· اگر کودک واکنش هیجانی دارد شما مسلط و آرام رفتار کنید

· در اولین فرصت به متخصص روانشناس کودک مراجعه کنید

· خودتان را بخاطر بی توجهی سرزنش نکنید

· از مساله فرار نکنید و آن را پشت گوش نندازید ( به خود تلقین نکنید مهم نیست یا چیزی نشده یا سهوی بوده و چشم خود را روی مساله نبندید حتما از متخصص کمک بگیرید)

· موضوع را بین همه نزدیکان جار نزنید و فقط با فرد با صلاحیت صحبت کنید

· جهت جلوگیری از بروز مجدد، تربیت جنسی کودک خود را جدی بگیرید و او را آگاه کنید

· برای پیشگیری از آسیب های آتی درباره افراد نزدیک کودک هم هشیار باشید چون در بسیاری مواقع آسیب از سمت چنین افرادی اتفاق می افتد

همانطور که در مقاله اشاره کردیم تربیت کودکان باید در همه ابعاد انجام شود و غفلت از یک جنبه مخصوصا موضوع آگاهی جنسی میتواند تبعات جبران ناپذیزی برای کودک شما داشته باشد. مهارت در تربیت جنسی کودکان نه تنها برای والدین بلکه برای مربیان و معلمان و همه کسانی که در بحث آموزش و پرورش کودکان مشغول هستند امری لازم و ضروریست. با توجه به پرداخته نشدن این مساله به حد کافی در جامعه به جاست که مشاوران و متخصصان روانشناسی کودک تلاش بیشتری برای آگاه کردن مردم عزیزمان در این زمینه انجام دهند.

حتما بخوانید:

آشنایی با تربیت جنسی کودکان