نقاشی کردن کودکان خردسال، نه تنها می تواند منجر به رشد و پرورش خلاقیت در آنها شود، بلکه سبب برانگیختن هوش و ذکاوت ، تحریک هوش و هیجان در کودکان و همچنین سبب پیشرفت و ترقی آنها در زمینه های دیگر می شود. هنگام شروع یک فعالیت نقاشی با کودکان خردسال، یک لحظه مکث کنید و به این فکر کنید که این کار، به رشد آنها در چه زمینه هایی می تواند کمک نماید. در ادامه این مقاله، به اهمیت نقاشی در رشد کودکان پرداخته می شود.

ابراز خویشتن از طریق نقاشی

اکثر کودکان از نقاشی کردن به صورت شلوغ و درهم و برهم لذت می برند، و می توانند از این طریق، آزادانه خودشان را ابراز  کنند و میزان خلاقیت خود را گسترش دهند. کودکان خردسالی، که هنگام نقاشی کردن، بدن خود را به اطراف حرکت می دهند و برای دسترسی به ابزار و لوازم نقاشی تلاش بیشتری می کنند، در مقایسه با کودکانی که این تحرک را از خود نشان نمی دهند، به پشتیبانی و حمایت کمتری نیاز دارند. نقاشی می تواند چیزهای زیادی را به کودکان یاد دهد، از جمله، به خوبی در دست گرفتن اشیا یا نحوه ترکیب رنگ ها. بنابراین، نقاشی کردن چه با شرکت در کلاس مجازی نقاشی کودک چه با شرکت در کلاس های حضوری، می تواند فرصتی جهت پرورش خلاقیت آنها باشد.

مکان و وسایل نقاشی کودکان

ضرورتی ندارد که نقاشی کردن، فقط روی میز و با قلم مو و رنگ انجام شود، به منظور افزایش تأثیر نقاشی در رشد کودک، کمی از خود خلاقیت به خرج دهید و آن را به روش های مختلف به کودکان آموزش دهید. نقاشی کردن در مقیاس و اندازه های بزرگ، برای رشد و ترقی مهارت های اجتماعی آنها عالی است. یک ورق پلاستیکی بزرگ را روی زمین قرار دهید و ابزار مورد نیاز نقاشی را روی آن بگذارید. کودکان از اینکه آزادانه می توانند روی ورق غلت بخورند، لذت می برند. نقاشی یک تجربه حسی است، که می تواند برای برخی از کودکان که کثیف و شلخته کار می کنند، ناراحت کننده باشد، با این حال، تعداد زیادی از کودکان، نامرتب نقاشی کردن را دوست دارند.

حال به این موضوع فکر کنید که چه ابزاری را می توانید جهت نقاشی کردن در اختیار کودکان قرار دهید و بررسی کنید که چرا از آن لوازم استفاده نمی کنند، ابزاری مثل:

مسواک

شانه مو

مگس کش

اسفنج

برس های شستشو

برس ناخن

تمام موارد فوق نتایج فوق العاده ای را به دنبال خواهد داشت و روشی عالی جهت ایجاد و گسترش فرصت های یادگیری است و اهمیت نقاشی در رشد کودکان را نشان می دهد.

 

حتما بخوانید :

راهنمای خرید بهترین لوازم نقاشی کودک

اهمیت نقاشی در رشد کودکان

اکثر کودکان از یک تجربه نقاشی کثیف و بهم ریخته لذت می برند.

نقاشی راهی برای ارتباط برقرار کردن

نقاشی کردن، شیوه ای عالی برای کودکان، جهت برقراری ارتباط چه به صورت کلامی و چه با ایما و اشاره می باشد. اهمیت نقاشی در رشد کودکان به اندازه ای است که می تواند فرصت های زیادی را برای آنها ایجاد کند، از جمله، صحبت کردن و مکالمه، که راهی برای گوش دادن به حرف های بزرگسالان و پرسیدن سؤال از آنها است. غالباً کودکان به جای حرف زدن با بزرگسالان، احساسات خود را از طریق ایما و اشاره نشان می دهند، در چنین مواقعی، مربیان باید به این رفتار آنها احترام بگذارند و بیش از حد آنها را زیر سوال نبرند.

اهمیت کارکردن با ابزار مختلف نقاشی

این مسئله مهم است که مربیان، از تجربیاتی که در اختیار کودکان قرار می دهند، اطمینان کافی داشته باشند. مربیان تصور می کنند، در آموزش اختصاصی نقاشی به کودکان، باید از مهارت کافی برخوردار باشند، در حالی که، ارائه ابزارها و لوازم مورد نیاز نقاشی است، که منجر به پرورش مهارت های آنها می گردد تا آنچه را که می توانند خلق کنند. در این بین، نقش مربی این است که مسیر را جهت یادگیری و ترقی کودکان هموار نماید، تا آنها بتوانند به تمام توانایی های خود دست پیدا کنند.

حتما بخوانید:

پکیج آموزش نقاشی مقدماتی اختصاصی برای کودکان

ثبت نام  رایگان در دوره نقاشی با پاستل روغنی