نویسنده: آماندا هین

مترجم: فائزه عاقلی مربی نقاشی کودک

ویژه: مربیان و معلم های نقاشی و هنر

گاهی اوقات تشخیص زمان مناسب برای معرفی مفاهیم مشخص به دانش‌‌آموزان سخت است به‌خصوص وقتی که یک کلاس شامل دانش آموزانی از سه سطح توانایی متفاوت در طراحی است.

شگفت‌آور است، چیزی که هرگز برای آموزش زود نیست طراحی از زندگی واقعی است.

اگرچه بسیاری از دانش‌‌آموزان تا زمانی که به مدرسه راهنمایی برسند از زندگی به صورت واقع گرایانه نقاشی نمی‏کنند ، تمرین آن بی فایده نیست.

این به این خاطر است که طراحی از زندگی واقعاً به خاطر مهارت طراحی نیست، بلکه به منظور تقویت مشاهده است. هنگامی که دانش‌‌آموزان جوان از زندگی طراحی می کنند شاید مهارت‌های طراحی آن‌ها بهبود یابد،  اما قطعاً مهارت‌های مشاهده آن‌ها بهبود می‌یابد. و، ما می‌دا نیم که مهارت مشاهده کردن چقدر برای هنرمندان مهم است.

اگر می‌خواهید که طراحی مشاهده گرا را با دانش آموزان جوان خود کار کنید در اینجا سه کلید مهم را ذکر می کنم:

انتخاب یک سوژه اشتیاق آور اهمیت دارد.

عجیب نیست که دانش آموزان جوان علاقه‌ای به کشیدن اشیاء بی‌جان ندارد. اسکلت استخوانی، گلدان، یا تلفن قدیمی ...

درعوض، می توانید برخی از موارد زیر را استفاده کنید:

وسایل ورزشی:

از معلم ورزش بخواهید تا از لوازم ورزشی مثل توپ والیبال، توپ بسکتبال یا کلاه ورزشی به شما قرض بدهد !

حیوان خانگی:

آوردن یک حیوان زنده داخل کلاس هنر مطمئناً باعث اشتیاق  بین دانش‌‌آموزان می‌شود. اگر شما یک حیوان تأییدشده در ساختمان مدرسه دارید،. موضوع خوبی برای شروع است. قبل از آوردن حیوان به داخل حتماً قوانین مدرسه و آلرژی دانش‌‌آموزان را چک کنید.

فضای بیرون :

اگر هوای بیرون گرم هست، به زمین بازی بروید و از زندگی بیرون طراحی کنید. نکته: کودکان از نگاه کردن به چیزی که می‌شناسند با روشی جدید بسیار لذت می‌برند.

خود بچه ها :

هیچ چیزی بهتر از زمانی که شروع به تمرین خود نگاره می کنند نیست. بدست گرفتن آینه برای اولین بار برای یک تجربه خاص

نقاشی طبیعت بی جان

به خاطر این‌که می‌خواهید روی تمرین مشاهده کردن تمرکز کنید، لازم است که چیزها را ساده نگه دارید.

آماده سازی

برای آماده سازی اشیاء بی‌جان، پیشنهاد می‌کنم که فقط سه تاب پنج شی را برای شروع استفاده کنید نکته اگه شما میزهای گروهی دارید، یک چینش برای هر نفر آماده کنید بنابراین آنها می‌تونند چیزها را از نزدیک ببینند.

نسخه‌ای نمایشی معلم

وقتی نسخه خودتان را نشان می‌دهید، مهم است که خیلی عمیق نشوید. روی اشکال و خطوط بیرونی تمرکز کنید. بسته به گروه سنی، ممکن است که بخواهید در باره هم‌پوشانی صحبت کنید این‌که چگونه یک شی در پشت شی‌ء دیگر کشیده می‌شود.

نقاشی طبیعت بی جان

خلاصه کنید

پیشنهاد می‌کنم فقط سی الی شصت دقیقه از کلاس رو روی طراحی مشاهده ای صرف کنید. در این سن هدف این کار، یک تمرین است، نه یک اثر تمام شده.

نکته: اگرچه برخی از دانش‌‌آموزان شما ممکن است با آثار زیبای قابل نمایش اثر خود را تمام کنند اما این هدف ما نیست. هدف این است که دانش‌‌آموزان مهارت‌های مشاهده‌ای خود را توسعه بدهند و در فرآیند طراحی سرگرم شوند.

اگرچه معرفی طراحی مشاهده‌ای به دانش‌‌آموزان جوان وحشتناک به نظر می‌رسد لزوماً این‌طور نخواهد بود نکته انتخاب یک موضوع هیجان‌انگیز، ساده سازی ارائه شما، و کوتاه کردن تمرین در زمان یک کلاس.

انجام دادن تعدادی پروژه مشاهده ای در طول سال به  دانش‌‌آموزان کمک می‌کند تا مانند هنرمندان نگاه کنند.

نقاشی طبیعت بی جان

شما چه زمانی طراحی مشاهده ای را به دانش آموزان تان معرفی می‌کنید؟

آیا شما روش‌های دیگری برای به اشتراک گذاشتن با دیگران دارید؟

آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید و در کامنت بنویسید

محصولات پیشنهادی مناسب کودک