نویسنده: آندرا مولدر

مترجم: فائزه عاقلی مربی نقاشی کودک

ویژه: معلم های هنر و مربیان نقاشی

خلاصه :

به عنوان یک مربی اغلب پیام‌هایی از معلم‌ها که در مدارس کار می‌کنند دریافت می‌کنم که در مدرسه هنر اولویت نیست .

برای توجیه مدیر مدرسه و برای تغییر سیاست‌های مدرسه درباره تحصیلات هنری می توانید از دلایل زیر استفاده کنید.

۱،ثابت شده‌است که قرار گرفتن در معرض هنرهای تجسمی و موسیقی در سال‌های اولیه زندگی فعالیت مغزی را ارتقا می‌دهد.

۲،هنر کمک می‌کند که کودکان سایر موضوعات را با وضوح بیشتری درک کنند از ریاضی و علوم گرفته تا زبان و جغرافی

۳،ماهیت خلاقانه‌ای هنر به عنوان یک مشوق برای کودکان است که به توسعه عزت نفس خود نظمی همکاری و خود انگیزشی آن‌ها کمک می‌کند.

شرکت کردن در فعالیت‌های هنری به کودکان کمک می‌کند تا ابزار لازم برای درک تجربه‌های انسانی، تطبیق یافتن با دیگران و احترام گذاشتن به آنها و طرز فکر و روش کار آن‌ها بدست آورند و مهارت‌های حل مسئله و یافتن ایده‌هایی متنوع در آنها توسعه یابد.

بنابراین از کجا شروع می‌کنید؟ به یاد بیاورید که آموزش هنر به کودکان فقط نشان دادن نحوه تشخیص آثار ون‌گوگ یا پیکاسو نیست، درباره آماده کردن اذهان جوان برای یک آینده با تجربیات با ارزش مربوط به هنر یا بقیه موضوعات است.

 

ایجاد ارتباطات از طریق طراحی

طراحی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که شما و دانش آموزانتان می‌توانید انجام دهید . طراحی نه تنها پایه سایر فعالیت‌های خلاقانه را مانند نقاشی، مجسمه‌سازی و چاپرا  فراهم می‌کند ، بلکه همچنین ارتباط مستقیمی با خواندن نوشتن و بخصوص ریاضیات دارد. ارتباط بین طراحی و اشکال هندسی و اندازه ها به سادگی قابل انکار نیست. و دیگر می‌دانید چه؟ طراحی سریعترین راه قابل دسترس در هنر است. زیرا همه آن چیزی که نیاز دارید یک مداد و یک ورق کاغذ است.

در اینجا چند ایده هنری که بدون نیاز به آماده‌سازی زیاد یا ابزار خاص قابل اجرا هست را شرح می‌دهیم:

-هنرجویان قصه‌های تصویری درست کنند هر شخص یک مجموعه از تصاویر رسم کند تصاویر ساده با آدم‌های خطی و خانه‌هایی شبیه جعبه. وقتی که همه یک داستان تصویری درست کرده‌اند تصاویر را با یکدیگر به اشتراک بگذارد و از دیگران بخواهند که داستان را تعریف کنند. ببینید چند نوع مختلف از داستان تولید می‌شود.

-دانش‌‌آموزان تصور کنند که سوراخی در دیوار است. چه چیزی پشت دیوار است؟ درباره آن صحبت کنید از آن‌ها بخواهید که آن را رسم کنند .

-ببینید که شاگردان شما می‌توانند با استفاده از کاغذهای پاره فیگورهای مختلف درست کنند؟ نه قیچی نه مداد فقط کاغذ. اگر زمان بیشتری داشتید کاغذ پاره را بر روی یک ورق دیگر بچسبانند و با آبرنگ رنگ کنند.

-یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که شما می‌توانید به شاگردان تون بیشتر از یک بار آموزش دهید اینست که یک اشتباه یک اشتباه نیست یک اتفاق خوشحال‌کننده است. این ایده را با یک جلسه هنر بدون پاک کن برگزار کنید که در آن دانش‌‌آموزان تشویق می‌شوند که یک اشتباه را به چیز دیگری تبدیل کنند. هیچ پاک کردنی جایز نیست!

 

 فهرست وسایل هنری پایه

کاغذ. تعداد زیادی کاغذ: در هر سایز، در هر اندازه. می‌توانید از کاغذ فتوکپی، جعبه‌های خرید کاغذی، یا حتی پیراهن کهنه یا جعبه های بلا استفاده نیز استفاده کنید.

مداد. شما حتماً باید مداد داشته باشید. مدادهای ضخیم بزرگ و چاق برای دست‌های کوچک و مدادهای کوچک‌تر برای دانش آموزان بزرگتر.

مداد رنگی هر چقدر مدادرنگی ها نرم تر و شفاف‌تر باشند بهترند .

ماژیک. مطمئن باشید که برای بچه‌های کوچک‌تر قابل شستشو هستند.

وسایل مدل‌سازی یا مجسمه‌سازی. می‌تونه خاک گل رس یا خمیر های خانگی باشه هر چیزی که قابل فرم دهی هست.

پاستل سعی کنید که هر دو نوع پاستل پاستل گچی و روغنی را کنار دست داشته باشید. پاستل گچی باید برای دانش‌‌آموزان بزرگ‌تر استفاده بشود در حالی که پاستل روغنی برای دانش‌‌آموزان کوچک‌تر توصیه می‌شود.

قیچی. قیچی‌های مخصوص کودکان برای بچه‌ها تهیه کنید.

چسب. تنها یک ظرف کوچک از چسب چیزیست که شما نیاز دارید، یا می‌توانید چسب خودتون را با استفاده از آرد و آب درست کنید.

رنگ و قلم‌مو. شما با رنگ‌های محلول در آب خوشحالتر خواهید بود (گواش یا آبرنگ) و قلم موها از سایز کوچک تا بزرگ. نکته: اگه چند قطره از مایع ظرف‌شوئی داخل رنگ بریزید پاک کردن آن آسان تر خواهد بود.

سایر اشیاء. شما می‌توانید از دکمه، منجوق، مهر، نخ و بسیاری از چیزهای دیگر در یک پروژه هنری استفاده کنید.