4 پیشنهاد برای جلوگیری از نقاشی کودکان بر روی دیوار

عادت نقاشی کودکان بر روی دیوار ناشی از عدم رشد کافی هماهنگی حرکتی در کودک است. این موضوع باعث می شود تا کودک در هنگام نقاشی بر روی یک صفحه کاغذ و در حال نشسته بر پشت میز احساس راحتی نکند. قوانین استانداردی برای جلوگیری از نقاشی کودکان بر روی دیوار وجود ندارد و این مسئله به خلاقیت و استفاده از احساسات مشترک شما برمی گردد.

ما به عنوان والدین بایستی به جای تنبیه فرزندانمان بر سر کارهای ناخودآگاه آنها بر یافتن راه حل متمرکز شویم. اگر ما بر راه حل ها تمرکز کنیم، کودکان نیز ما را بهتر خواهند فهمید. این امر همچنین از اینکه در چشم کودکان آدم شرور و بد ذاتی که می خواهد علایق آنها را محدود کنند به نظر بیاییم ممانعت می کند.

نقاشی کودک روی دیوار

مرحله طبیعی رشد

کودکان در سنین حدود 2 وارد مرحله هنری خود می شوند که از نشانه های آن نقاشی کودکانه بر روی دیوار است. در این فاز از رشد کودک، دیوارها تبدیل به بوم نقاشی ایده آلی برای آنها می شوند چرا که کودکان به راحتی می توانند دستان و نوک مداد رنگی یا ماژیک خود را به آن تکیه دهند و تصویری را خلق کنند. البته ما به عنوان والدین آنها تحت تاثیر این کارها قرار می گیریم به خصوص زمانی که به نظر می رسد فرزندانمان همچون یک هنرمند در حال کلنجار رفتن با نقاشی کودکانه خود هستند. با این حال، اینکه مجبور شویم مرتب دیوارهای خانه را به دلیل بیش فعالی هنرمندانه کودکانمان رنگ کنیم چندان لذت بخش نخواهد بود.

برای ثبت نام در دوره آموزش مجازی نقاشی کودک کلیک کنید

4 نکته برای جلوگیری از نقاشی کودکان بر روی دیوار

1- استفاده از کاغذ تخته سیاه

این صفحات دیواری را می توان در اندازه های مختلف از لوازم التحریر فروشی ها و به صورت آنلاین تهیه کرد. آنها دارای سطوح نرمی هستند و این صفحات را می توان بر هر سطح صافی چسباند و برای جلوگیری از نقاشی کودکان بر روی دیوار ایده آل هستند. همچنین بهترین جا برای چسباندن آنها، اتاق کودک است چرا که آنجا جایی است که کودکان تمایل دارند تا بر الهامات هنری خود تمرکز کنند.

نقاشی کودک روی دیوار

در اینگونه موارد استفاده از تخته سیاه تقریبا رایج است. با این وجود، اگر فرزند شما حساسیت دارد و یا از آسم رنج می برد بهتر است از این گزینه صرف نظر کنید. گرد به وجود آمده توسط گچ می تواند به سلامتی آنها آسیب بزند. اما اگر شرایط مذکور شامل کودک شما نمی شود تخته سیاه گزینه ایده آلی است. آنها می توانند با کمترین مراقبت دائما استفاده شوند. اگر کودک شما 3 تا 4 ساله است، تخته سیاه می تواند محلی برای ابراز وجود آنها باشد. در این سنین آنها قادر به درک این موضوع هستند که می توان از تخته سیاه به عنوان وسیله ای برای خلق هر آنچه می خواهند استفاده کرد.

2- استفاده از رنگ یا مداد رنگی پاک شو

رنگ های پاک شونده در بازار موجود هستند که می توان آنها را به راحتی و بدون ایجاد لکه پاک کرد. این ماژیک ها یا رنگ ها را می توان به راحتی پاک کردن گرد از دیوار پاک کرد. همچنین می توانید مداد رنگی های مخصوصی پیدا کنید که به راحتی توسط دستمال خشک یا مرطوب پاک شوند. این روش از نقاشی کودکان بر روی دیوار جلوگیری نمی کند ولی مشکل رنگ آمیزی های پیاپی دیوار را برطرف می کند.

3- خلاقیت و مسئولیت

اگرچه کودک شما ممکن است محل مخصوص یا تخته سیاهی برای نقاشی داشته باشد ولی برخی کودکان به دلیل انگیزه های ناگهانی دوست دارند تا دیوار را تبدیل به بوم شخصی خود بکنند. یکی از راه های جلوگیری از نقاشی کودکان در محدوده خارج از محل تعیین شده برای آنها، دخیل کردن آنها در پروسه تمیزکاری آثار هنریشان است. این مسئولیت بایستی به طور طبیعی به آنها محول شود و نه به منظور تنبیهی برای کارهایشان.

این ایده که کودک را در تمیزکردن نقاشی های روی دیوار مشارکت دهیم یک فعالیت آموزشی و تعلیمی است و نه تنبیهی. مهم است که کودک را از عواقب کارهایش آگاه کنیم. این موضوع همچنین اهمیت مسئولیت پذیری را به کودک می آموزد.

برای ثبت نام در دوره آموزش مجازی نقاشی کودک کلیک کنید

4- استفاده از کاغذهای بزرگ یا رول کاغذ

به طور حتم کاغذ دیواری هایی وجود دارند که تاثیر تخته سیاه را دارند و می توانند به مدت طولانی بر روی دیوار بمانند. با این حال اگر شما به روش 1 علاقه ندارید یا نمی توانید لوازم اشاره شده در آن را تهیه کنید، می توانید از صفحات بزرگ کاغذ استفاده کنید. صفحات بزرگ کاغذ وجود دارند که می توانید آنها را با چسب نواری به دیوار بچسبانید. این کار فضای مخصوصی را به کودک شما اختصاص می دهد تا در آن نقاشی کند و از نقاشی کودکان بر روی سایر دیوارهای خانه ممانعت می کند. بنابراین کودک شما قادر خواهد بود تا الهامات هنری خود را بدون به هم ریختن خانه ابراز کند.

تنها عیب این کاغذهای بزرگ این است که آنها بایستی به طور منظم تعویض شوند و نمی توانند مورد استفاده مجدد قرار بگیرند. با این وجود، برخی مادران با روش خاصی این مشکل را نیز حل کرده اند. زمانی که کودکان هر دو طرف این کاغذها را استفاده کردند، نقاشی کودکانه آنها را رنگ می کنند. با این کار، کودک می تواند یک صفحه کاغذ را 3 بار استفاده کند. این موضوع همچنین باعث آموزش نقاشی به کودکان می شود تا کودک به روشی مختلف روح هنری خود را بیان کند.

توصیه های پایانی

  • همانطور که در ابتدا اشاره گردید، کودکان محض سرگرمی بر روی دیوار نقاشی نمی کنند بلکه کشیدن خطوط بر روی یک سطح عمودی صاف در حالت ایستاده برایشان راحت تر است. البته به مرور زمان مهارت های حرکتی فرزند شما پیشرفت خواهد کرد. این موضوع حائز اهمیت است که فضایی را به کودک خود اختصاص دهید تا بتواند روح هنری خود را ابراز کند.
  • از استفاده ماژیک یا رنگ بپرهیزید و به یاد داشته باشید که کودکان نه تنها روی دیوار بلکه روی مبلمان نیز نقاشی می کنند. و گچ و مداد رنگی کمی راحت تر از ماژیک یا رنگ از اینگونه سطوح پاک می شوند.

طرح درس آماده نقاشی کودک برای مربیان و معلمان نقاشی و هنر-آموزش شکل به روش بین المللی در نقاشی به کودکان