اگر به دنبال راهکاری ساده برای آموزش هنر به کودکان هستید هیچ راهی بهتر از استفاده عناصر و اصول هنرهای تجسمی نیست.

برای آشنایی با عناصر هنرهای تجسمی فایل زیر را دانلود کنید.

آَشنایی با عناصر هنرهای تجسمی برای کودکان

دانلود رایگان کتاب 

در این پست من درباره عنصر بافت صحبت خواهم کرد.

بافت چیست و برای چه مهم است؟

بافت یکی از عناصری است که هیجان را به کلاس هنر می آورد برای این‌که موادی که کودکان برای یادگیری بافت استفاده می‌کنند با هر پروژه دیگری متفاوت است.

برای آموزش بافت در طبیعت می‌توانید اجسام و وسایل مختلفی را به کلاس ببرید. مثل شال گردن پارچه یا هر چیز زبر یا نرم و... بچه‌ها را تشویق کنید تا لمس کنند. پارچه را لمس کنند و حس خود را بگویند. تفاوت بافت‌ها را تشخیص دهند.

در مرحله بعد به کودکان آموزش دهید که بعضی از بافت‌ها بدون لمس کردن تشخیص داده می شود مثل بافت‌هایی که در نقاشی ایجاد می‌کنیم بافت زبر بافت نرم همه بافت‌ها را از طریق نقاشی ایجاد می‌کنیم و وقتی کسی نقاشی را می‌بیند بافت‌های متفاوت را تشخیص می‌دهد.

  در درس زیر کودکان از پاستل های گچی و روغنی ساده استفاده می‌کنند تا بافت ساده را روی تنه درخت بوجود بیاورد.

وسایل لازم:

کاغذ سفید

پاستل روغنی یا مداد شمعی سیاه

پاستل گچی سیاه

روش کار:

تصویر یک درخت را در شب در ذهن خود مجسم کنید می‌توانید از تصویر نمونه الهام بگیرید با پاستل روغنی مشکی یک درخت با شاخه‌های آن روی کاغذ بکشید تصور کنید که یک ماه بزرگ در آسمان شب می‌درخشد پس در جای دلخواه کودک ماه را رسم کنید.

می‌شود روی شاخه درخت یک پرنده مثل جغد یا یک گربه کشید بسته به توانایی کودک دارد. پس از کشیدن طرح اصلی به سراغ اضافه کردن بافت می‌رویم.

تنه درختان دارای سطح ناصاف و نسبتاً خشنی است … با استفاده از پاستل روغنی خطوط مواج بلند و کوتاه برای شیارهای درخت رسم کنید سپس بیرون درخت و ماه را جایی که آسمان شب را نشان می دهید با پاستل گچی سیاه رنگ کنید.

هنگام کار کردن با پاستل گچی از کناره پاستل استفاده کنید و یادتان باشد خیلی محکم فشار ندهید و خیلی سیاه و تاریک رنگ نکنید.

آموزش بافت در نقاشی کودک

وقتی که رنگ‌آمیزی تمام شد و از انگشت خود برای محو کردن پاستل گچی استفاده کنید مراقب باشید که زیر دست خود روزنامه بیندازید تا میز کار کثیف نشود.

نقاشی شما تمام است. وقتی که به نقاشی نگاه می‌کنید بافت درخت چه حسی در شما ایجاد می‌کند بافت آسمان چه حسی در شما ایجاد می‌کند در این درس یاد گرفتیم که چگونه بافت را از طریق نگاه ایجاد کنیم. این بافت یک بافت تصویری است و فقط با نگاه کردن متوجه تفاوت بافت‌ها می‌شویم.

آموزش بافت در نقاشی کودک

شما از چه روشی برای آموزش بافت به کودکان استفاده می کنید؟

اگر تجربه جالبی از آموزش بافت دارید در کامنت ها بیان کنید.

پیشنهاد پاستل گچی و روغنی