نویسنده: کیت بوآدو 

 منافع زیادی در تشویق کودکان به یادگیری هنر و کاردستی و نقاشی کودک در سنین پایین وجود دارد. پرورش خلاقیت و بهبود مهارت های حرکتی و کمک به کودکان برای درک احساسات و پردازش تجربه های شان، تنها نمونه هایی از این منافع می باشد.

 هنر واقعاً برای خانواده مان مهم است. هر روز به موارد زیادی از آن برمی خوریم.  به جز پروژه‌های مدرسه فرزندم، همه آن قطعات شگفت انگیزی که می توانیم آنها را به کتاب تبدیل کنیم، از آن رنگ پاشیدن ها، رنگ آمیزی‌های الکی و کشیدن آدمک های بامزه از اعضای خانواده تا چیز های قوی تر و گاهی قطعات خلاقانه شگفت انگیز. برایم جالب است وقتی که میبینم فرزندانم از کار هنری که در استودیو انجام میدهم الهام می گیرند. گاهی اوقات هم کار هنری بچه‌های دیگر نظرشان را جلب می کند و الهام بخش آنها برای یک شاهکار خلاقانه می شود!

 خانواده من عاشق بیرون رفتن است و  بخش زیادی از خلاقیت های ما به خاطر فضای بیرون و چیزهایی که در آن پیدا می شود، است. ساحل و پرسه در بوته ها که چیز دیگری است. ما اغلب تکه‌هایی با ارزش از آن پیاده روی ها درست می‌کنیم: تخته پاره‌های رو آب، قسمت‌هایی از گل، برگ‌ها، چمن‌های خشک و صدف‌ها. گاهی همانجا درست می‌کنیم و گاهی وقتی به خانه برمی‌گردیم.

در خانه تلاش می‌کنم هنر و کاردستی و نقاشی کودک را سامان یافته و در دسترس نگه دارم. اعتراف می‌کنم کمی وسواس تمیزی دارم، گرچه از زمان تولد فرزند سومم و درگیری با کارم این کار را رها کردم. ضروری است که برای ذخیره و نگهداری این آثار فضای کافی داشته باشید. در غیر این صورت پولک‌های پراکنده، در جایی که فکرش را نمی‌کنید و چسب‌ها، ممکن است برای خراب کردن کارتان کافی باشد. کشوهای ما که مخصوص کارهای هنری و نقاشی کودک است، شامل همه‌ی مواد اولیه است: مدادهای خیلی زیاد، مداد شمعی، ماژیک، چسب نواری، چوب بستنی، گواش، مهره، کاغذهای کرپ، مجله و چسب مایع. یک روز من به یک فروشگاه که تخفیف‌های متعدد داشت رفتم که راهی آسان برای تدارک مواد اولیه بازی خلاقانه است. من فهمیده‌ام وقتی تدارکات به خوبی سامان یافته و در دسترس باشد، کودکان بیشتر اوقات نیاز به فعالیت دیگری برای آماده شدن ندارند، فقط داشتن مواد اولیه برای ساختن یک شاهکار هنری، به تنهایی کافی است. من اغلب از هنر و فعالیت‌های کاردستی برای خوشایند کردن آن لحظاتی که آشفتگی اطرافم زیاد است، استفاده می‌کنم. هدایت انرژی کودکان به سمت هنر کاردستی تا حد زیادی به آن‌ها تمرکز دوباره می‌دهد و آرامش­شان را نگه می‌دارد، یا حداقل می‌توان گفت هدف این است‌.

من به طور کلی فرزندانم را برای کمک تشویق میکنم، از آمادگی قبل کار گرفته تا تمیز کردن بعد کار؛ برای مثال: خشک کردن کاردستی ساخته شده، شستن قلم موهای رنگ آمیزی یا جمع کردن تکه‌های کاغذ. با 

مشارکت دادن آنان در آمادگی و تمیز کردن، ریخت و پاش کمتر مرا اذیت می‌کند. من بازی‌هایی که ریخت و پاش دارد را تشویق می‌کنم، اما هنوز احترام بچه‌ها به(تمیزی)خانه مهم است.

به عنوان یک خانواده، ما عاشق این هستیم تا آنجا که می‌توانیم به گالری‌ها برویم. چند سال پیش ما به لندن و پاریس رفتیم. البته که گالری‌های ملی و محلی در لیست حتمی ما بودند و کافی است بگوییم ناامید کننده نبودند! شنیدن تفسیر بچه‌ها از کارهای هنری شگفت انگیز بود- تفسیر صاف و ساده‌ی آن‌ها در رابطه با یک قطعه، دیدگاه‌های بامزه و معصومانه آن‌ها از جهان...خیلی مسرت بخش و ناب بود.

منافع متعددی در تشویق کودکانتان به هنر و ایجاد علاقه به نقاشی در کودک در سنین پایین، وجود دارد. هنر و نقاشی کودک می‌تواند باعث رشد مهارت‌های حرکتی ظریف، مانند هماهنگی چشم و دست شود. همچنین می‌تواند برای کودکان روزنه ای برای بیان احساساتشان باشد. می‌تواند حس تخیلشان را توسعه دهد، مهارت‌های حل مسئله و مدیریت بحران­شان را بهبود بخشد، مهارت‌های دیداری-فضایی و رشد زبان را تقویت کند.

در بازه‌ی زمانی که شما شروع به تشویق فرزندتان برای شرکت در فعالیت‌های هنری مبتنی بر کاردستی می‌کنید، من به  شما می‌گویم، اگر یک کودک بتواند بدون کمک قلم مو یا مداد شمعی را در دست بگیرد، برای وارد شدن به این عرصه مناسب است. با گفتن این جمله یادم آمد مدتها قبل از این که بچه‌هایم بتوانند این کار را بکنند، درگیر خمیربازی و چاله کندن در کثیفی بودند- راه‌های بسیار زیادی برای انجام کارهای هنری و بازی های خلاقانه وجود دارد.

تعدادی راهکار برای  عشق به هنر و کاردستی در کودکانتان:

۱- از فضای بیرون و چیزهای طبیعی که در آن پیدا می شود، استفاده کنید. ساحل و پرسه زدن در بوته ها، فرصت های مناسبی برای خلق شاهکارها فراهم می‌کند که هم می‌تواند در محل، و هم در خانه انجام شود. هنر شن، یک نمونه فوق العاده دیگر است.

2-  جایی را در خانه مشخص کنید که فرزندانتان بدانند، می توانند کارهای هنری را در آنجا انجام دهند.

۳- تدارکاتی را از لوازم التحریرها و فروشگاه هایی که تخفیف های متنوع دارند، بخرید و نگهداری کنید.

۴- وسایلی را که می‌خواهید برای کودکانتان در دسترس باشد، انتخاب کنید. جامدادی، مداد شمعی، ماژیک، قیچی و نوار می توانند گزینه های مناسبی باشند.

۵- مطمئن شوید تدارکات هنری و کاردستی و نقاشی کودک به خوبی سامان یافته باشند. وقتی بحث سر ساماندهی تدارکات هنری می شود، ایکیا چند راه حل عالی برای آن دارد. نگهدارنده‌ی چوبی بطری‌ها، جلوه‌ی روستایی می‌بخشند که به نوبه‌ی خود یک موفقیت محسوب می‌شود. تزیین شیشه‌های سنگ تراشی و قوطی‌های حلبی خالی می‌تواند در ‌نوع خود یک فعالیت صنایع دستی باشد و بعدا ذخیره شود.

۶- با مواد و مصالح امتحان کنید. اگر همیشه مداد شمعی‌ها را می‌شکنید، از مواد یا روش‌های مختلف استفاده کنید. از اسفنج‌هایی با شکل های مختلف، مجسمه های حیوانات، سنگ‌های مرمر، تیله و تکه‌های میوه‌ی رنگی استفاده کنید. به طور شلخته فضاها را رنگ کنید.از رنگ پاش یا نقاشی با نمک برجسته استفاده کنید. می‌توانید از حصیر، نی یا پوشال استفاده کنید. از روغن یا کرم‌شیو یا رنگ غذا استفاده کنید. از روی سایه یا جسم ترسیم انجام دهید. منابع آنلاین و آموزس‌های بسیاری وجود دارد که مواد و روش‌های جالبی را با هم ترکیب می‌کند.

  ۷-خرید سه پایه نقاشی و یک رول کاغذ را در نظر داشته باشید. نقاشی‌­تان را به بیرون ببرید تا از هوای تازه و استرس کمتر برای تمیزکاری لذت ببرید.

۸- یک ست آبرنگ برای یک روز بارانی عالی و حملش آسان است، یک فنجان آب و دیگر تمام است!

۹- کودکان را برای کمک در همه‌ی جنبه‌های فرایند تشویق کنید، از آمادگی قبل کار گرفته تا تمیز کاری.

۱۰- خلاقیت فرزندتان را جشن بگیرید! با کارهای هوشمندانه آن‌ها یک یا دو دیوار از خانه‌تان را تزئین کنید. قطعات مورد علاقه خود را قاب کنید. یک کتاب هنری یادگاری درست کنید.

۱۱- وقتی اعضای خانواده یا دوستان ایده‌های کادو می‌خواهند، به آن‌ها هنر و کاردستی را پیشنهاد دهید. وسایل آماده، کاغذهای با کیفیت، یک مجموعه گسترده از مداد، ماژیک یا حتی آبرنگ همگی می توانند هدایای عالی باشد.

۱۲- و اگر کودک شما هنر را دوست ندارد نگران نباشید! راه های زیادی برای تقویت خلاقیت وجود دارد.