آیا تا به حال شده به یک اثر هنری که توسط کودک خردسالی خلق شده باشد نگاه کنید و با خود بگویید: "چطور این بچه به چنین ایده‌ای رسیده است؟" پاسخ در این است که کودکان به طور طبیعی از خلاقیت بسیاری برخوردار هستند! چه در نقاشی و طراحی و چه در مجسمه سازی با خمیر بازی، به هر حال بازده و نتیجه ی خلاقیت آنها چشمگیر خواهد بود. در این مقاله به بررسی انواع فعالیت های هنری، کاردستی ها و نکاتی می پردازیم که ممکن است بتواند اشتیاق کودکان به ابراز وجود از طریق هنر را بر انگیزد و به این شکل آنها هرگز جرقه ی هنری درون خود را از دست ندهند!

تاثیر فعالیت های هنری خلاقانه روی کودکان

دوران کودکی زمانی است که خلاقیت هر فرد واقعا شکوفا می شود. هنر و کاردستی برای کوچولوهایی که هنوز مشغول جست و جو در بافت و رنگ های جهان پیرامون خود هستند، فعالیت فوق العاده‌ای است.

شاید این که به کودک خود ابزارهای هنری یا ساخت کاردستی بدهید ایده ی خوبی برای سرگرم کردن او باشد تا شما بتوانید به کارهای خود برسید اما این موضوع، بیش از چیزی که تصور می کنید اهمیت دارد.

وقتی صحبت از هنر و کاردستی برای بچه ها باشد، و وقتی تاکید شما روی پرورش خلاقیت آنها باشد، آنگاه توانایی بچه ها برای ابراز وجود از طریق هنر، بهبود خواهد یافت. همچنین این کودکان در آینده به بزرگسالان خلاقی هم تبدیل می شوند! به همین دلیل است که باید تلاش کنیم تا با بزرگ شدن بچه ها، روحیه ی کنجکاوی و خلاقیت در آنها بیدار بماند، حتی اگر زمینه ی پرورش آن، حوزه های هنری نباشد.

ابراز وجود و بیان خلاقانه همچنین تاثیر مثبتی روی عملکرد تحصیلی بچه ها دارد. به گفتهAmericans" for the Art" کودکانی که در انجام فعالیت های هنری یا ساخت کاردستی شرکت می کنند بیشتر به موفقیت های آکادمیک و دانشگاهی دست می یابند. علاوه بر این، کارهای هنری و انجام کاردستی نیاز به دقت دارد که همین موضوع به آنها در پرورش مهارت های حرکتی و افزایش تمرکز و اعتماد بنفس کمک می کند.

روش های پرورش خلاقیت کودکان

چطور کودک خود را به عشقِ به هنر تشویق کنیم؟

روش های زیادی برای پرورش این جرقه ی کوچک خلاقیت وجود دارد که معمولا از همان کودکی در بچه ها مشهود است. در ادامه روش هایی معرفی می شوند که می توانید از آنها استفاده کرده و به کودکان خود کمک کنید تا هنر را دوست داشته باشند.

  با الگوها پیش بروید.

روش های زیادی وجود دارند که از طریق آنها می توانید نوعی الهام هنری برای کودک خود فراهم کنید. بسیاری از بزرگسالان علاقه زیادی به هنرهای زیبا دارند، مانند موسیقی، هنرهای تجسمی و یا طراحی داخلی. بنابراین، با همکاری در یک پروژه مشترک هنری و یا گوش دادن به موسیقی با کودک خود، علایقتان را با کودکتان به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید بچه ها را به یک گالری هنرهای معاصر و یا هنر کلاسیک ببرید. به خصوص نمایشگاه هایی که خودتان آنها را دوست دارید.

ابزار مورد نیاز برای خلق اثر هنری را در اختیار کودکان خود قرار دهید.

از آنجا که کودکان به صورت ذاتی خلاق هستند، به آنها ابزارهایی بدهید که بتوانند با آنها ایده های هنری خود را اجرا کنند! رنگ، ماژیک، چسب، قیچی، کاغذ، اکلیل و یا خاک رس، اینها ابزارهایی ساده اما بسیار مفید هستند که می توانند به شما کمک کنند زمینه را برای پرورش خلاقیت در کودک فراهم کنید. نیازی نیست دور آنها را با ابزارهای فراوان شلوغ کنید، به خصوص اگر کودکتان نوپا یا پیش دبستانی است.

  به کودکان خود فضا و زمانی برای خلاق بودن بدهید.

هنر بخشی طبیعی و جدا نشدنی از کودکی است. با این حال، با بزرگتر شدن بچه ها، برای آنها وقت گذاشتن روی خلاقیت دشوارتر خواهد بود. خوشبختانه، اگر شما از خود حمایت و انعطاف پذیری نشان بدهید، می توانید الهام بخش کودک خود باشید که این مسیر را تا بزرگسالی دنبال کند. اطمینان حاصل کنید که بین تکالیف مدرسه یا کلاس های ورزشی، کودکتان بعد از مدرسه یا آخر هفته ها زمان کافی برای ابراز وجود خود از طریق هنر داشته باشد. فضای مشخصی را به آنها اختصاص دهید که عاری از اسباب بازی ها و خرت و پرت های دیگر باشد تا آنها بتوانند خودشان دست به خلق یک اثر هنری بزنند. حتی می توانید برای آنها یک سه پایه نقاشی هم علم کنید!

آموزش نقاشی کودک

 سوالاتی بپرسید که خلاقیت آنها را تحریک کند.

سعی کنید سوالاتی را بپرسید که بچه ها را به دادن جواب های طولانی وادار می کنند (نه اینکه فقط با بله یا خیر جواب بدهند). از آنها بپرسید چه بافتی را احساس می کنند، یا پروژه هنری آنها چقدر متفاوت می شد اگر به جای استفاده از چوب بستنی، از چوب های لوله باز کن استفاده می کردند. یا "ما چطور می تونستیم این رو به شکل دیگه ای دربیاریم؟"، "فکر می کنی این (وسیله) شبیه چیه؟"، "به نظرت ما برای ساختن این کاردستی به چه وسایلی نیاز داریم؟"

چکونه فرزندمان را به نقاشی علاقمند کنیم

  به کودکان خود آموزش دهید که برای حل یک مشکل راه های زیادی وجود دارد.

این مهارت نه تنها در پرورش خلاقیت موثر است بلکه می تواند زمینه ساز یادگیری مهارت های بسیاری برای آنها باشد. در هر مرحله از زندگی ما مجبور به حل مشکلاتی هستیم، حتی مشکلاتی به سادگی این که چطور از نقطه A به نقطه ی B برسیم. با اینکار، یادگیری حل خلاقانه ی مسائل چه در دوران تحصیل و چه در محل کار برای آنها به یک بازی تبدیل خواهد شد و باعث شکل گیری ارتباطات ذهنی جدیدی در ذهن کودکان می شود.

   اجازه دهید کودکتان بداند که نوع خلاقیت در همه افراد یکسان نیست.

وقتی معلم جوانی بودم مرتکب یک اشتباه شدم. با عصبانیت به یک کودک سه ساله گفتم که اگر پروژه هنری خود را انجام دهد، آن وقت اجازه دارد بازی کند. وظیفه ی من این بود که هر کودک را وادار کنم که حداقل یک طرح روی کاغذ پیاده کند. او 20 دقیقه ی تمام با من جنگید و در نهایت با بی میلی طرح رندومی را با مداد شمعی روی کاغذ کشید و دوباره به بازی برگشت. در آن لحظه بود که متوجه شدم "سیستم پاداش" برای افزایش خلاقیت هیچ تاثیری ندارد. خلاقیت ذاتی آن پسر اصلا مربوط به آن فعالیت خاص نبود و تحت فشار قرار دادن او برای انجام آن، فقط باعث شد هر دوی ما احساس ناامیدی کنیم. قطعا این ماجرا باعث شده که او یک تجربه ی منفی از برخورد با "هنر" داشته باشد. حالا که به عقب نگاه می کنم، می بینم که باید از تاکتیک های متفاوتی استفاده می کردم و یا آن فعالیت را اصلاح می کردم. به هر حال زندگی می کنیم که یاد بگیریم.

چکونه فرزندمان را به نقاشی علاقمند کنیم

برخی فعالیت های هنری سرگرم کننده برای کودکان

بهار و تابستان زمان شگفت انگیزی برای به کارگیری ابزارهای هنری است. زمینه ای از گل های تازه شکفته و زندگی جدید، فضای ایده آلی برای خلق یک اثر هنری است. بچه های خود را با تکه ای گچ بیرون بفرستید و اجازه دهید روی زمین نقاشی بکشند یا گل جمع کنند تا بعدا آنها را خشک کنید. اجازه دهید با آب روی پیاده رو نقاشی کنند و تماشا کنند که چطور نور خورشید آب را بخار می کند. یا از مواد طبیعی برای درست کردن یک کلاژ زیبا استفاده کنند! با کودکان خود درباره ی هنرمندان و زندگی و هنر آنها صحبت کنید و یا برایشان تعریف کنید که یک شاهکار هنری معروف چطور به وجود آمده است.

اگر بچه ها علاقه نشان دادند، این علاقه را پرورش دهید! اگر آنها به پیانو، گیتار یا کلارینت علاقه دارند، نظم و مهارت های حرکتی مورد نیاز برای نواختن یک ساز می تواند برایشان راهی باشد تا از طریق آن احساسات خود را ابراز کرده و برای این کار از موسیقی، ریتم و حرکت کمک بگیرند.

وقتی من جوان تر بودم خلاقیت خود را با روش هایی خارج از چهارچوب نشان می دادم. من دوست داشتم گردنبد ها و دستبندهایی با مهره های شیشه ای طراحی کرده و بسازم و سپس سعی کردم آنها را در حیاط خانه بفروشم. همچنین کفش های ساده ای را می خریدم و آنها را با طرح های مختلف می پوشاندم و کفش هایی با طراحی های دستی می فروختم. راه های فوق العاده ی بسیاری وجود دارد که از طریق آنها کودکان می توانند کاردستی های خود را به متریالی برای فروش تبدیل کنند. هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

هنر کودک خود را به اشتراک بگذارید

آیا کودکان شما به هنر علاقه دارند؟ عکس محبوب ترین اثر هنری آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید. پشتیبانی و حمایت شما از هنر کودک می تواند او را به ادامه دادن تشویق کند و اینطوری در تمام عمرش روحیه ی خلاقیت خود را حفظ کند.  

حتما بخوانید:

کلید اسرار پنهان در نقاشی کودکان

چرا کودکان نقاشی روی دیوار را دوست دارند

لوازم نقاشی کودک

طرح درس آموزش نقاشی

آموزش نقاشی به کودکان