یکی از موضوعات جذاب برای آموزش نقاشی به کودکان انتخاب موضوع «چهره» برای کلاس نقاشی کودکان است. این موضوع می‏تواند به شکل های خلاقانه بسیاری برای نقاشی کودکان استفاده شود. در این مقاله 12 ایده برای آموزش نقاشی به کودکان با موضوع چهره برای شما شرح داده شده است. این آموزش ها می تواند در خانه یا کلاس نقاشی مجازی نقاشی کودک یا آموزشگاه های تخصصی نقاشی کودک مورد استفاده قرار بگیرد.

1-      استفاده از عکس صورت کودکان ( نقاشی کودک مناسب گروه سنی 4 و 5 سال)

در این روش یکی از عکس های کودک را چاپ کنید و قسمت صورت آن را ببرید.

از کودک بخواهید آن را روی مقوا بچسباند و با استفاده از ماژیک یا ابزاری که دوست دارد برای او بدن و دست و پا بکشد.

در نهایت می توانید نقاشی تمام شده را ببرید و مانند تصویر روی مقوای رنگی یا جلد دفتر نقاشی کودک بچسبانید.

آموزش نقاشی به کودکان

لوازم نقاشی کودک

2-      کلاژ اعضای صورت ( نقاشی کودک مناسب کودکان 4 ساله)

تصویر گردی صورت را روی کاغذ بکشید. عکس اعضای صورت را ببرید و با چسب در اختیار کودک قرار دهید. در این روش کودک باید بتواند اعضا را در محل مناسب بچسباند. لازم نیست که گوش ها و چشم ها اندازه و یک شکل باشند. ساختار شکنی کنید!

آموزش نقاشی به کودکان

3-      نقاشی روی آینه با ماژیک (نقاشی کودک مناسب 5 و 6 سال)

با استفاده از ماژیک وایت برد کودک میتواند چهره خودش را بر روی آینه نقاشی کند. آموزش نقاشی کودک به این ترتیب باعث ایجاد کنجکاوی و لذت در کودکان خواهد شد.

آموزش نقاشی به کودکان

4-      کلاژ چهره با نیم تنه ( مناسب کودکان 6 و 7 ساله)

با استفاده از تصاویر مجلات و کاغذ رنگی کودکان را راهنمایی کنید که چگونه تصویر صورت و نیم تنه یک انسان را درست کنند. در این تمرین انتخاب تصاویر توسط خود کودک و برش و چسباندن آنها مهم بوده و باعث تقویت استقلال در انتخاب و تصمیم گیری آنها خواهد شد.

آموزش نقاشی به کودکان

دوره آموزش نقاشی کودک

5-      کشیدن تصویر خود با نگاه کردن در آینه (مناسب هر گروه سنی)

کشیدن خودنگاره روی مقوا در آموزش نقاشی کودک موضوع جذاب و چالش بر انگیزی برای کودکان است . آینه با سایز مناسب در اختیار کودک بگذارید و از او بخواهید با دقت خودش را در آن ببیند و آنطور که می تواند خودش را با ابزاری که دوست دارد روی مقوا یا کاغذ ترسیم نماید.

آموزش نقاشی به کودکان

6-      تکمیل چهره و بدن (قرینه سازی) (مناسب گروه سنی 6 و 7 و 8 سال)

چهره کودک را به صورت رنگی و به صورت نصفه روی کاغذ A3 چاپ کنید و از او بخواهید مانند تصویر نیمه دیگر را نقاشی کند. در این تمرین آموزش مفهوم قرینه سازی در نقاشی کودک مهم است.

آموزش نقاشی به کودکان

7-      تکمیل چهره و بدن (پازلی) (نقاشی کودک مناسب گروه سنی 6 تا 10 سال)

چهره کودک را به صورت رنگی چاپ کرده و آنرا چهار قسمت نمایید. به طوری که مانند تصویر دو قسمت عکس و دو قسمت خالی باشد که کودک بتواند آن را با نقاشی کامل نماید.

این نقاشی مانند یک پازل است و به نوعی مفهوم قرینه سازی را نیز تمرین می کند.

آموزش نقاشی به کودکان

8-      تکمیل چهره به صورت فانتزی ( مناسب 8 سال به بالا)

این تمرین خلاقیت را در آموزش نقاشی کودک به کار میگیرد. نصف عکس صورت کودک را چاپ کنید. یا اینکه از او بخواهید آن را بکشد. سپس نصف دیگر چهره را باید شبیه یک موجود فانتزی که دوست دارد یا قصه ای درباره آن شنیده و یا اینکه فکر میکند اگر یک موجود فانتزی بود چه شکلی میشد؟ نقاشی کند. مانند تصویر

آموزش نقاشی به کودکان

آموزش نقاشی کودک

9-      تکمیل چهره کلاژ کره کره ای (نقاشی کودک مناسب 8 تا 10 سال)

کودک با استفاده از عکس های مجلات مانند تصویر نوار هایی از چهره های مختلف را برش میدهد. سپس آنها را روی کاغذ چسبانده و ردیف های خالی را نقاشی می کند. یکسان بودن جهت اعضای چهره مهم نیست. این یک تمرین ساختارشکنی می باشد.

آموزش نقاشی به کودکان

10-      معادل سازی اعضای صورت با اشیاء (نقاشی کودک مناسب 8 تا 11 سال)

کودک نیمه مقوا یا کاغذ خود را به صورت معمول یک چهره ترسیم می کند (می توانید از عکس چاپی هم استفاده نمایید) و نیمه دیگر را باید خلاقانه با استفاده از تصویر وسایل نقاشی نماید. مانند تصویر به جای ابرو و مو از مداد. با لب کفش ، چشم توپ، دماغ بستنی قیفی و...

آموزش نقاشی به کودکان آموزش نقاشی به کودکان

11-      یک چهره با چند تکنیک نقاشی (نقاشی کودک مناسب 8 تا 11 سال)

از کودک بخواهید یک چهره را روی مقوا طراحی کنید سپس یا مقوای خود را به چهار قسمت تقسیم کند ( جهت انتخابی است می تواند عمودی، افقی یا مایل باشد) و هر قسمت را با یک تکنیک نقاشی کند. مدادرنگی، کلاژ، گواش و ...

می توانید برای چهره از عکس هم نمایید.

آموزش نقاشی به کودکان

12-      قرار دادن صورت به جای نقاشی های معروف ( نقاشی کودک مناسب 10 تا 12 سال)

در این تمرین تمرکز نقاشی کودک بر اعضای چهره نیست زیرا قسمت چهره به صورت یک بیضی یا دایره بریده شده و موها، گوش ها، لباس و اطراف مورد نظر است. برای انتخاب نقاشی از چهره خودنگاره نقاش های معرف استفاده کنید. مانند تصویر زیر که از خودنگاره فریدا استفاده کرده است.

آموزش نقاشی به کودکان

حتما بخوانید:

چگونه با کودک درباره نقاشی اش صحبت کنیم؟

چرا کودکان نقاشی روی دیوار را دوست دارند؟

طرح درس آموزش نقاشیآموزش نقاشی به کودکان