در تربیت جنسی کودک والدین باید درک درستی نسبت به شرایط کودک داشته باشندو نباید نسبت به سوالات جنسی کودکان بی اعتنایی کنند بلکه باید آن ها را به روش صحیح به کودک خود آموزش دهند.

برای اکثر والدین پیش می آید که کودکانشان از آن ها راجع به مسائل جنسی سوال کنند اما والدین باید بدانند که چگونه به مسائل جنسی کودکان پاسخ دهند ما در اینجا به شما روش آموزش مسائل جنسی به کودکان، پاسخ به سوالات جنسی کودکان و اینکه چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم اشاره می کنیم.

در تربیت جنسی کودک والدین باید درک درستی نسبت به شرایط کودک داشته باشند و نباید نسبت به سوالات جنسی کودکان بی اعتنایی کنند بلکه باید آن ها را به روش صحیح به کودک خود آموزش دهند. یکی از خلاء های فرهنگی ما بی توجهی نسبت به تربیت جنسی کودک و عدم پاسخ به سوالهای کنجکاوانه اوست. این را در نظر بگیرید که اگر شما به عنوان والد پاسخی برای پرسشهای کودک خود درباره این موضوع نداشته باشید او جواب خود را از مسیرهای دیگری خواهد یافت. بنابراین حتما تربیت جنسی فرزند خود را از زمان کودکی جدی بگیرید و در برابر کنجکاوی های طبیعی او رفتار و واکنش های تند و خشن نشان ندهید.

خوب است این نکته ی مهم را بدانید که آموزش جنسی با تربیت جنسی کودک بسیار متفاوت است. در آموزش جنسی توضیح دادن روابط و جزئیات مسائل جنسی ارائه می شود اما در تربیت جنسی کودک اطلاعاتی راجع به مسائل روانی، اجتماعی، غریزی و... مطرح می باشد و در تربیت جنسی کودک اطلاعاتی را که کودک نیاز است با توجه به غریزه جنسی خود بداند را به او آموزش می دهیم. بنابراین قرار نیست درباره جزییات روابط جنسی به کودک خود توضیح دهید چون همین ورود به جزییات ذهن کودکانه او را درگیر خواهد کرد.

امروزه والدین باید تربیت همه جانبه را برای فرزند خود مدنظر بگیرند و فقط به نظارت به رفتار صحیح او در آداب و معاشرت؛ رعایت ادب؛ درست غذا خوردن؛ لباس پوشیدن و ... اکتفا نکنند. در تربیت جنسی والدین باید نگرش او را به بدنش تعریف کنند و خطرات را به او گوشزد نمایند.

 تربیت جنسی کودک     تربیت جنسی کودک

کتاب آموزش و تربیت جنسی در کودکان

کتاب تربیت جنسی نوجوانان

(پسران)

مشاهده کتاب

مشاهده کتاب

مراحل تربیت جنسی کودک

در گام اول کودک را متوجه کنید که برخی از اندام او خصوصی هستند و کسی حق ندارد آنها را ببیند و یا خواست که به او نشان دهد. در این مورد استثنایی مانند مادر یا پدر را برایش مشخص کنید.

در گام دوم به او یادآور شوید که اگر کسی خواست بدون اجازه پدر و مادر او را به جای خلوت ببرد و در تنهایی با او بازی کند نباید برود.

در گام سوم اگر رفتار سواستفاده گرانه ای اتفاق افتاد و متوجه شدید به حریم کودک شما تعرض شده از او دفاع و حمایت کنید و حتما واکنش نشان دهید. به هیچ عنوان کودک خود را مقصر ندانید و او را سرزنش نکنید تا به شما اعتماد داشته باشد.

در هر سنی چگونه با کودک خود درباره موضوع جنسی صحبت کنیم؟

کودک تا سن ۵ سال

· نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی را بدانند

· تفاوت بین پسر و دختر را بداند

· درک کنند که نوزادان از رحم مادر متولد می‌شوند

· مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به دست‌شویی بدانند

· بتواند به راحتی با والدین یا فرد بزرگ‌سال قابل اعتماد دیگری در باره‌ی جنسیت صحبت کنند

· نسبت به هویت مذکر و مؤنث خود عزت ‌نفس داشته باشد

کودک تا سن ۹سال

· باید بتواند تولید مثل حیوانات و گیاهان را به عنوان بخشی از چرخه‌ی حیات درک کند.

· در پاسخ به سوال‌های چون نوزادان از کجا می‌آیند؟ چطوری می‌روند در دل مادر؟ چطوری می‌آیند بیرون؟ چیزهایی شنیده باشد

· از تفاوت بین دو جنس آگاه باشد و بتواند از واژگان صحیح برای اشاره به اندام تناسلی خود و جنس مخالف استفاده کند.

· مفاهیم مربوط به خانواده، یعنی پدر و مادرشدن را بفهمد.

· درک پایه‌ای از ایدز و بیماری‌های دیگری که از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود، داشته باشد؛ نسبت به سلامت و ایمنی خود احساس مسؤولیت کند.

· بتواند احساسات خود را با والدین یا افراد بزرگ‌سال قابل اعتماد در میان بگذارد.

کودک سن ۹ تا ۱۳ سال

· باید جنسیت را به عنوان بخش طبیعی از زندگی درک کنند.

· با تغییرات طبیعی دخترها و پسرها در دوران بلوغ (عادت ماهیانه و احتلام) آشنا شوند.

· روند تولید مثل، از جمله مفاهیم آموزش جنسی را درک کنند.

· در باره‌ی انتقال ویروس ایدز و بیماری‌هایی که از طریق جنسی منتقل می‌شوند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

· بدانند که سوء‌استفاده‌ی جنسی و عاطفی چیست و چگونه می‌توان آن ‌را تشخیص داد؟

  تربیت جنسی کودک    تربیت جنسی کودک

                  کتاب کودک آزاری جنسی

              کتاب تربیت جنسی کودکان

                                 مشاهده کتاب

                                مشاهده کتاب

هیچگاه به خود نگویید که کودک من در معرض سوء استفاده جنسی نیست. سعی کنید والدین هشیاری برای فرزند خود باشید مخصوصا که امروزه با رشد ارتباطات مجازی خطرات بیشتری فرزند شما را تهدید می کند، شما باید سعی کنید که نظارت کامل و نامحسوس بر روی فعالیت های او داشته باشید. این به معنای کنترل و محدود کردن او نیست و فرزند شما نباید از رفتار شما احساس خفگی کند چون در این صورت کاملا نتیجه معکوس خواهید گرفت. سعی کنید با رفتار منظقی و دوستانه به او آگاهی های لازم را بدهید. مهمترین موضوع این است که فرزندتان همیشه شما را سنگ صبور خود بداند و هیچ موضوعی را از شما پنهان نکند.

در مقاله بعدی به روش پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان می پردازیم.

حتما بخوانید:

تأثیر نقاشی بر کودکان
چگونه نقاشی می تواند به رشد کودک کمک کند؟
راهنمای خرید لوازم نقاشی کودک
فیلم های رایگان آموزش نقاشی کودک